Concurrentie
Er is altijd de dreiging van de activiteiten van collega ondernemers in een markt. Zowel voor een kleine speler maar net zo goed voor een grote speler. Belangrijk is om vast te stellen of je als bedrijf een leider bent in de markt of een volger, want een leider loopt risico om op de trend vooruit te lopen en de volger loopt het risico dat er onvoldoende werkkapitaal ontstaat om te kunnen volgen. Centraal hierin staan de USP’s waarmee wordt gewerkt en welk effect die hebben op de eigen omzet maar vooral ook op de omzet van de ander(en) en daarmee uiteindelijk op het resultaat.
Onderzoek naar deze facetten kan digitaal worden gedaan (deskresearch) of visueel met dummy aanvragen (beursresearch) of persoonlijke bezoeken (contactresearch). Op basis van de research resultaten kan een adequaat beleid worden gevoerd dat geïmplementeerd zal worden in de hele organisatie op basis van de diverse stuurvariabelen. Belangrijk is wel dat daarbij alleen in grote lijnen wordt gedacht en gewerkt omdat anders het risico omslaat en de kosten/baten verhouding uit balans raakt. Keep it simpel.