Interne Communicatie en WIN = WIN
De risico’s hier zitten vooral in de vereiste communicatie bij de verwerking van orders tot en met de levering aan de klant. Dit begint met een strakke orderintake tot en met het hebben van de juiste gegevens voor de levering.
In de praktijk gaat hier vaak mis en dat kan eigenlijk met minimale inspanningen stukken beter. Niet te vergeten de soms bij zowel de werknemers als bij de afnemers blijvende frustraties en de spanningen in de onderlinge samenwerking.
Erger nog is dat dit zich vaak nestelt in de organisatie structuur waardoor het raadzaam is om deze aspecten regelmatig of beter periodiek aan de orde te stellen. Dus een soort APK-keuring ervan
Een kernpunt hier is de wijze van vastlegging van de gegevens en het ontbreken van integratie met andere systemen met een duidelijke infrastructuur en de daarbij behorende organisatie structuur. En niet te vergeten de mate van aanwezige ervaring op de betrokken werkplekken in de organisatie.
De grootste afwijkingen komen in de praktijk vaak voort uit de implementatie van nieuwe systemen of deelsystemen of erger nog het toevoegen van nieuwe systeemelementen of deelprogramma’s. Daarin speelt IT ook een belangrijke rol en daarmee ook vaak de kwaliteit van de producten van toeleveranciers op diverse fronten.
Kortom kan er op dit gebied met relatief kleine inspanningen veel worden bereikt met als resultaat een hogere bruto marge.